Blogg – mer än ett nyhetsflöde

Fler och fler företag och webbsidor har en blogg kopplat till sin sida, för att skapa intresse och öka kundkonverteringen. Likaså uppdaterar man olika nyhetsflöden kontinuerligt, både på den egna sidan men även i sociala medier. Men vad är då skillnaden på en blogg och nyhetsflöden? Blir det kaka på kaka att uppdatera båda på samma sida?

En blogg kan lite naivt kallas för en nätdagbok. En sida där man kan dela med sig om sina upplevelser, inspirera, provocera, visa, lära ut, eller bara berätta rakt upp och ner.

Vad är då syftet med detta och finns det intresse att läsa bloggar?

Du vinner en fantastisk genomslagskraft bara genom att sprida dina texter via sociala medier så som Facebook, Instagram eller Twitter. Länka till din blogg med varje inlägg du gör och du hämtar på detta sätt tillbaka besökare till din egen hemsida. Det tar några bara minuter att skriva ditt inlägg och länka den så att den blir delbar, nåbar och sökbar. Spridningen du får på detta sätt är enorm.

Nyhetsflöde då? Vad är skillnaden? Jo, du skapar trafik till din blogg via ditt nyhetsflöde, och vice versa. Nyhetsflödet ska vara kortare uppdateringar, saker som händer, korta teasers och spännande nyheter. Länka gärna till bloggen där du kan välja att gå in närmare på ämnet, och på detta sätt få en helhet som hänger ihop, och genererar trafik och förhoppningsvis affärer till din sida.

Vill man inte ha en egen blogg, så kan man samarbeta med kända bloggare, och be dem länka till din sida, samt att du länkar till deras blogg på ditt nyhetsflöde. Fantastiskt bra lösning om man inte känner att man kan producera bra och relevant text som känns aktuell och intressant.

Ett företag som gör detta med bravur är Babyshop, som driver egen blogg samt samarbetar med bland andra Blondinbella, och Nisse och Manne som har pappabloggen på tidningen Mama samt att de kontinuerligt har nyheter och annat på sina nyhetsflöden på samtliga kanaler via sociala medier och den egna hemsidan.